Vissen op zalm in Jemen - Paul Torday

15-05-2020

Alfred Jones is een wetenschapper met een passie voor vissen. Hem wordt gevraagd een ongewoon project te leiden: de introductie van zalm in Jemen. Kan het onmogelijke mogelijk worden?

Ik heb een leuk boek gelezen 'Vissen op zalm in Jemen'. De aantrekkelijke cover en ongewone titel trokken mijn aandacht.

Dr. Fred Jones werkt voor de overheid. Hij is een autoriteit op het gebied van visserij en werkzaam in het NCKV, het Nationaal Centrum Kwaliteitsbevordering Visserij.

Hem wordt gevraagd een ongewoon project te leiden: de introductie van zalm in Jemen, op verzoek van een rijke sjeik. Omdat het project onhaalbaar is, concludeert Fred dat hij er zijn tijd niet zal insteken maar van bovenaf wordt grote druk op hem uitgeoefend om het project te leiden.

De regering is er van overtuigd dat het project de overheid in een gunstig licht zal brengen en dat kan de overheid heel goed gebruiken om de betrekkingen tussen Groot-Brittannië en Jemen te verbeteren. Het zal het imago alleen maar verbeteren. Daar wordt iedereen beter van, toch?

Al snel wordt duidelijk dat verschillende partijen zo hun eigen agenda hebben.

De schrijver is zelf een gepassioneerd liefhebber van vliegvissen.

Het boek is opgedragen aan

'mijn vrouw Penelope, die zalm kan vangen in fel zonlicht en met laag water, aan de vrienden met wie ik vis op de Tyne en de Ty, en aan de mannen en vrouwen van het Britse Milieuagentschap, zonder wie er veel minder vissen zouden zijn in onze rivieren.'

Wat onmiddellijk opvalt is de ongewone vorm waarin het verhaal gegoten is. 


E-mails, brieven, dagboekfragmenten, interviews en overheidsdocumenten. Ze geven het verhaal vorm en gaandeweg krijg je een beeld van de sympathieke dr. Fred Jones die al snel helemaal opgaat in het project dat tot mislukken gedoemd blijkt.

De eerste 15 pagina's bestaan alleen uit e-mails en het maakte het verwarrend. Wie is wie en wie schrijft aan wie? Helemaal duidelijk was het voor mij niet. Ik legde het boek aan de kant.

Bij toeval zag ik de film 'Salmon Fishing in the Yemen'. Best een aardige verfilming die ik zeker kan aanbevelen. Een goed verhaal, humor, het zit er allemaal in.


Ik nam het boek weer ter hand en geraakte verder dan de eerste 15 pagina's. 

Het is Paul Torday's debuutroman. Ik kan het alleen maar aanbevelen. Het is humoristisch, geestig, spannend, onderhoudend en leest vlot. 

2018 Website gemaakt door Linda Marie Vermeulen. Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin