Nachtzuster

08-08-2018

Ik kon het boek haast niet wegleggen. Ik had het in één keer uitgelezen, ware het niet dat ik dan een heel korte nacht zou hebben. 

Wat anderen erover zeggen

'Ik beveel de boeken van Unni Lindell van harte aan.' - Marianne Frederiksson

'Unni Lindells karakters stralen, leven, voelen en moorden met verbazingwekkende geslepenheid en autoriteit.' - Liza Marklund

'In de eerste plaats een voortreffelijke roman en in de tweede plaats een uitstekende misdaadroman.' - Elsevier over Het dertiende sterrenbeeld

'Een ontknoping om in te lijsten.' - De Volkskrant over Dromenvanger

'Een prachtig boek ... Stuk voor stuk intrigerende portretten van mensen, die allemaal iets te verbergen hebben.' - VN's Detective & Thrillergids over De Rouwmantel

Bron: achterflap van boek


Nagelbijtend spannend

Ik vind het vooral een mooie roman en dan ook nog eens een uitstekend misdaadverhaal. Ik zat onmiddellijk in het verhaal en het bleef mij boeien en is heel spannend.

De personages in het boek zijn ongelooflijk echt en levendig geportretteerd. Ook het hoofdpersonage Cato Isaksen wordt heel menselijk, persoonlijk en geloofwaardig weergegeven met details over zijn persoonlijke leven die het interessant maken zonder dat ze gaan vervelen. Ik vraag me af hoe het verder zal gaan in zijn leven.

Het boek gaat over verraad, geheimen en de duistere en donkere kanten van de mens in een familie waarin veel mensen iets te verbergen hebben. Wie vertelt de waarheid en wie niet?

En wat heeft de titel 'Nachtzuster' te maken met het boek? Wie is die nachtzuster wel? Ik wilde verder lezen tot het einde om het antwoord te krijgen en werd niet teleurgesteld.

Voor mij was de dader niet helemaal een complete verrassing. Het werd mij al snel duidelijk dat de dader van de verdwijning van het meisje in de persoonlijke kring van Kathrine moest gezocht worden. Maar ook dan bleven nog veel vragen over. Want wie is het en wat is het verband met de moord op haar oma? Want niemand vertelt de waarheid en iedereen heeft wel iets te verbergen in dit schitterend spannende boek.

Dit is het eerste boek dat ik van Unni Lindell lees en het is de vierde thriller met rechercheur Cato Isaksen in de hoofdrol. Het smaakt naar nog en naar meer. Ben van plan om ook de vorige drie delen in de serie te lezen. 

Waarover gaat het boek?

Het boek begint met de verdwijning van de veertienjarige Kathrine Bjerke. Twee weken later wordt een bejaarde dame dood aangetroffen vlak bij haar woning. Haar naam is Brenda Moen, de oma van het vermiste meisje. 'Er klopte iets niet' vond Cato Isaksen, zoals de 75-jarige vrouw daar hulpeloos lag met haar stevige wandelschoenen en gestopte kousen. Vermoord nog wel. Cato Isaksen en zijn team worden voltijds op de zaak gezet. Is er een verband tussen de moord en de verdwijning van haar kleindochter? Of is het toeval?

Cato Isaksen, de rechercheur van afdeling moordzaken, is in dit boek hertrouwt met Bente, zijn eerste vrouw waarvan hij voordien gescheiden was. Hij wil meer tijd doorbrengen met zijn veertienjarige zoon Vetle maar door zijn veeleisende job lukt dat niet. Het schuldgevoel knaagt aan hem en tegelijk laat de zaak van de doodgeschoten oude dame hem niet los.
Het onderzoek geraakt al snel in een impasse. Alle mogelijke pistes worden open gelaten, alles wordt onderzocht en het onderzoek loopt een beetje vast. Tot ongeveer de helft van het boek komt het team niet verder.


Maar dan is er een theorie die meer en meer vorm begint te krijgen. Zal Cato Isaksen nog op tijd de zaak oplossen?

Boekfragment

Wie kijkt,

weet niet

wat hij niet ziet.

Het leven sluipt stil richting graf.

'Schoon het kind onbezorgd toelachte

de dag.

Intussen wiegt een leven in golven.


Herman Wildenvey

Enkele zinnen die ik mooi vond

'Hij dacht vaak aan zijn eigen kindertijd. Hij kon zich niet zoveel herinneren. Op een bepaalde manier voelde hij dat hij die jaren kwijt was, zoals je een steen in het water kon verliezen.'

'Kathrine kon zich weinig herinneren van de jaren dat ze nog een kind was, ze had het gevoel dat ze die jaren was kwijtgeraakt.'

2018 Website gemaakt door Linda Marie Vermeulen. Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin