Kom hier dat ik u kus

24-10-2018

Een roman over Mona, als tienjarige, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn.

Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna. 

-  flaptekst

Dit boek was het boek van de maand September 2014 bij De Wereld Draait Door en werd ook genomineerd voor de NS Publieksprijs.

'Misschien zijn alle draken in onze levens eigenlijk prinsessen die alleen maar zitten te wachten op het moment waarop we eindelijk, mooi en moedig, in actie schieten. Misschien is datgene waar we bang voor zijn in zijn blootste essentie iets hulpeloos wat onze liefde zoekt.

                                                                  RAINER MARIA BILKE

we vergeten dat we uit net genoeg water bestaan om een vloedgolf te vormen                                                                                                                   DENNIS GAENS


De tienjarige Mona heeft beslist draken in haar leven, haar afwezige vader en haar stiefmoeder Marie en later haar egocentrische vriend Louis. 


In deel 1 leren we Mona kennen als tienjarige.

Ze zeggen dat je ogen wennen aan het donker, maar hier, in dit kleine kamertje in de hoek van de kelder, is de lucht pikzwart.'

Zo begint dit betoverende boek van Griet Op de Beeck dat mij niet losliet. Mona heeft een strenge moeder. Ze is ervan overtuigd dat ze geen braaf kind is. Haar jongere broertje Alexander wel want dat zegt mama vaak.

'Mij noemt mama Monaatje als ik lief ben. Ik ben lief als ik help met afwassen of poetsen of de tafel dekken, ik ben lief als ik opruim, en als ik mijn handen was voor het eten, ik ben lief als ik stil ben omdat papa wil dat het stil is, of als ik een goeie toets meebreng van school, en nog bij dingen.

Maar soms vergeet ik dat ik lief moet zijn, dat gaat per ongeluk.'

En zo wordt Mona al op heel jonge leeftijd geconditioneerd om lief te zijn, na te denken vooraleer ze iets zegt en doen wat van haar verwacht wordt.

Wanneer haar moeder omkomt in een auto-ongeluk is er geen tijd om stil te staan bij het verdriet. Haar papa werkt nog meer dan vroeger en kort daarna trouwt hij met de jongere Marie. In het begin gaat het goed tussen Marie en Mona maar de verwende Marie die verkeerde verwachtingen had over haar huwelijk gaat zich steeds meer in de slachtofferrol nestelen.

Het eerste deel wordt verteld vanuit het kindperspectief van de tienjarige Mona. Het is eenvoudig en in kindtaal geschreven. Heel overtuigend en knap neergezet.

In deel een ervaart de tienjarige Mona een probleem dat veel voorkomt in ogenschijnlijk normale gezinnen: emotionele verwaarlozing. Het is niet zichtbaar voor de buitenwereld maar laat littekens na die doorwerken in het verdere leven van Mona.

In deel twee zien we Mona als vierentwintigjarige. Ze werkt als dramaturg in het theatergezelschap van een beroemde regisseur Marcus. Marie leert Louis kennen: een bekend schrijver. Ze is er steeds voor hem maar hij laat zijn drukke sociale leven voorgaan. Dit deel zakte een beetje in, ik zocht de fastforward knop maar vond hem niet.

In deel drie zien we Mona als vijfendertigjarige en dit deel draait rond de ziekte van haar vader. Mona vindt de moed om voor haarzelf op te komen en haar eigen keuzes te maken. Eindelijk mooi en moedig schiet ze in actie. Dit deel is zeer knap geschreven en werkt naar een climax toe.

Een boek dat een gevoelige snaar raakt, misschien omdat sommige dingen zo herkenbaar zijn?


2018 Website gemaakt door Linda Marie Vermeulen. Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin