Het eiland

18-12-2018

Een meeslepend verhaal over een jonge vrouw dat je meevoert naar het eiland Kreta en naar het eiland Spinalonga, voor de noordkust van Kreta, waar van 1903 tot 1957 de belangrijkste leprakolonie van Griekenland was. 

Onlangs zei ik tegen een vriendin die grote reizen maakt naar alle continenten terwijl ik nog amper in het buitenland ben geweest:

'Ik lees een boek en ik ben vertrokken'.


Dat gaat zeker op voor het boek 'Het eiland' van Victoria Hislop. Het boek voert je mee naar het eiland Kreta waar je kennis maakt met de dorpsbewoners en de plaatselijke cultuur en met het eiland Spinalonga.

Dit is haar debuutroman waarvoor ze de Best Newcomer British Book Award kreeg van 2007. Ik verwachtte dan ook wat van dit boek.

Het is een spannende familiekroniek over een jonge vrouw Alexis Fielding die in een etage woont in Londen die niet van haar is, werk doet dat ze niet leuk vindt en op vakantie gaat met een man om wie ze nauwelijks geeft. Ze is vijfentwintig. Waar gaat het fout in haar leven? Ze bedenkt dat op die leeftijd haar moeder al getrouwd was, twee kinderen had en al gesetteld was in het leven. Maar haar moeder heeft haar verleden altijd met stilzwijgen omhuld.
Alexis besluit naar Kreta te reizen en een oude vriendin van haar moeder op te zoeken. Zij vertelt het intrigerende verhaal van de geschiedenis van de moeder van Alexis: een familiekroniek die vier generaties omspant. Het verhaal is meeslepend en spannend geschreven wat ervoor heeft gezorgd dat ik het heb uitgelezen. Het boek geeft een interessant beeld van het leven op het eiland Kreta en Spinalonga met haar plaatselijke bewoners, cultuur, tradities, geloof en vooroordelen. Je wordt er echt in ondergedompeld en het is alsof je er zelf bij bent. Het is een knap neergezet verhaal dat leest als een reisverslag.

De krachtige personages worden duidelijk neergezet en hun gevoelens worden duidelijk benoemd wat maakt dat het af en toe (te) zeemzoet aandoet en ik bij pagina tachtig het boek weglegde met de bedoeling het niet meer verder te lezen. Liever had ik de personages en hun gevoelens meer suggestief beschreven gezien met mooie literaire beelden. Omdat het verhaal op zich zeer spannend is, wilde ik toch weten hoe het verder afliep en heb ik het boek in twee dagen uitgelezen.

Voor mij een ontspannend boek over het leven op het eiland Kreta en het eiland Spinalonga maar het blijft een lastige leerling die mij toch niet helemaal kan bekoren.

Ik ben er zeker van dat dit boek een (groot) publiek zal aanspreken.

Zinnen die ik mooi vond:

'Het was alsof de mensen lange tijd giftige gassen hadden ingeademd en er nu ineens weer zuurstof in de lucht zat.'

'Maria en Fotini gingen op in de routine van dagelijkse beslommeringen, die hen als een eindeloze dans met vastliggende passen door de volgende jaren leidde.'

'Een tweewekelijkse afspraak in het ziekenhuis, een klein huis om schoon te houden en een stukje grond om groenten te verbouwen, dat waren de steunpilaren in haar ongetrouwde, kinderloze bestaan.'

'Ze was hier helemaal alleen en besefte ineens dat alleen zijn niet hoefde te betekenen dat je je ook eenzaam voelde. Je kon eenzaam zijn in een grote mensenmassa. Die gedachte sterkte haar in wat haar na de vakantie waarschijnlijk te doen stond: aan de volgende fase van haar leven beginnen.

Ziekte van Hansen

Lepra of ziekte van Hansen is een besmettelijke infectieziekte die de huid en de zenuwen aantast.

In Nederland en België komt lepra sedert de Middeleeuwen niet meer voor. 

Lepra wordt veroorzaakt door de leprabacterie die door kleine wondjes of doordat iemand hoest of niest in het menselijk lichaam komen. De leprabacterie is erg langzaam. Hij vermenigvuldigt zich maar een keer per twee weken. Daardoor kan het jaren duren vooraleer de patiënt de ziekte krijgt en de symptomen zich voordoen. Ondertussen heeft hij/zij wel anderen kunnen besmetten. Dat is een van de redenen waarom het zo moeilijk is de ziekte uit te roeien.

Tegenwoordig is lepra met een effectieve antibiotica-cocktail goed te behandelen en zelfs volledig te genezen indien er tijdig met de behandeling begonnen wordt. De antibioticum kuur duurt 6 tot 12 maanden.


Geraadpleegde bron: https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/lepra-ziekte-van-hansen/, geraadpleegd op 8/11/2019


2018 Website gemaakt door Linda Marie Vermeulen. Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin